Svar: Mad i stykker

21. marts 2011

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Aftensmaden skal som udgangspunkt være den mad I andre spiser og I skal naturligvis spise helt almindelige børnevenlige retter.

Retter med hakket kød er ofte rigtig godt - det kan være frikadeller, som skæres i tern, det kan være stykker af en kødbolle, små stykker farsbrød, stykker af en karbonade eller lignende. Det er kød, der fint kan spises i stykker med fingrene eller med en gaffel. Du kan bruge alle former for hakket kød - det kan være hakket svin, okse, kalv, kylling, kalkun mv.

Retter med fisk kan også spises i stykker. Det kan være fiskefrikadeller, stykker af fiskefilet, stykker af torsk, stykker af rødspætte, men også rejer, muslinger, blæksprutte, krabbe osv. kan gives som små bidder.

Pasta i forskellige former og størrelser er en god øvelse.

Grøntsager - det kan være større stykker grøntsager som serveres i små buketter eller som både, men det kan også være mindre stykker til at øve pincetgreb. Det kan ...

Annonce

... være kogte ærter, majs, stykker af gulerod, stykker af rodfrugter mv. som gives. Igen kan det spises med fingrene, men der kan også forsøges med en gaffel.

Det vil være rigtig fint at du lader din datter spise selv og så følger efter med mos på gaffel eller ske, så hun stadig får begge dele. I takt med at hun bliver bedre og bedre til at spise, vil du naturligt skulle give hende mindre og mindre mos. Hvis I får kartofler og frikadeller, så kan du altså mose lidt af kartoflerne med sovs og lade hende selv spise lidt af frikadellen i stykker :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I princippet må hun få stort set alt med den alder hun har nu, så lad hende endelig smage og få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad - og får I pizza en dag, som hun naturligt har svært ved at tygge, så give hende stadig lidt af pizzaskorpen at gumle på, små stykker af den bløde midte og giv hende så også mos specielt til hende ved siden af.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin