Svar: Mad i stykker
21. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Aftensmaden skal som udgangspunkt være den mad I andre spiser og I skal naturligvis spise helt almindelige børnevenlige retter.
Retter med hakket kød er ofte rigtig godt - det kan være frikadeller, som skæres i tern, det kan være stykker af en kødbolle, små stykker farsbrød, stykker af en karbonade eller lignende. Det er kød, der fint kan spises i stykker med fingrene eller med en gaffel. Du kan bruge alle former for hakket kød - det kan være hakket svin, okse, kalv, kylling, kalkun mv.
Retter med fisk kan også spises i stykker. Det kan være fiskefrikadeller, stykker af fiskefilet, stykker af torsk, stykker af rødspætte, men også rejer, muslinger, blæksprutte, krabbe osv. kan gives som små bidder.
Pasta i forskellige former og størrelser er en god øvelse.
Grøntsager - det kan være større stykker grøntsager som serveres i små buketter eller som både, men det kan også være mindre stykker til at øve pincetgreb. Det kan være kogte ærter, majs, stykker af gulerod, stykker af rodfrugter mv. som gives. Igen kan det spises med fingrene, men der kan også forsøges med en gaffel.
Det vil være rigtig fint at du lader din datter spise selv og så følger efter med mos på gaffel eller ske, så hun stadig får begge dele. I takt med at hun bliver bedre og bedre til at spise, vil du naturligt skulle give hende mindre og mindre mos. Hvis I får kartofler og frikadeller, så kan du altså mose lidt af kartoflerne med sovs og lade hende selv spise lidt af frikadellen i stykker :)
I princippet må hun få stort set alt med den alder hun har nu, så lad hende endelig smage og få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad - og får I pizza en dag, som hun naturligt har svært ved at tygge, så give hende stadig lidt af pizzaskorpen at gumle på, små stykker af den bløde midte og giv hende så også mos specielt til hende ved siden af.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske